تغذیه در کودکان 7 تا 12 سال

در سنین 7 تا 11 سالگی ,قدرت عضلانی ,استقامت وهماهنگی اعضلات افزایش می یابد.بنابراین اگر در این دوران کودکان به ورزش یا حرکت هنری روی آورند,موفق می گردند.در این دوران کودکان خود را به تدریج از پدر و مادر جدا می سازندو به دنبال پذیرش دیگران مانند همسالان ,معلمین و افراد بزرگسال دیگر هستند.

مشکل تغذیه کودک در این دوران حل شده است. در این سنین ,کودکان از خوردن غذا لذت می برند.ولی از آنجا که رشد آنها آهسته است .نیاز آنها به مواد غذایی نیز کمتر می باشد. کودکان در این سنین تحت تاثیر عادات غذایی خود هستند.تلویزیون وتبلیغات آن ,عامل مهمی برای انتخاب غذا آنها می باشد.

تغذیه12

نیازهای غذایی کودکان در سنین 7 تا 11 سالگی

نیازهای بدن کودکان به انرژی دراین سنین ,به طور متوسط حدود2800 کالری در 24 ساعت یعنی شبیه افراد بالغ می باشد,به طوری که در سنین 7 تا 8 سالگی کمی کمتر و در سنین 9 تا 10 سالگی کمی بیشتر از افراد بالغ نیاز به کالری دارند. هرچه سن کودکان بیشتر می شود.نیاز آنها به مواد غذایی افزایش می یابد.از طرفی نیاز دختران به کالری کمتر از پسران است.

مادر برای تهیه غذای خانواده ,باید از روغنهای خوب و مناسب که در حرارت اطاق مایع هستند. استفاده نمایدو از روغنهایی که جامد هستند. مانند چربی گوشت ها ,خامه,کره و روغنهای جامد کمتر استفاده کند

بنابراین برای تهیه غذای کودکان باید

-از گوشت مرغ وماهی بدون پوست استفاده کرد.

-غذا را به شکل آب پز یا کبابی تهیه کرد . کمتر با روغن سرخ کرد.

-اگر غذا سرخ می شود,از مقدار کمی روغن,آن هم روغن مایع و حرارت کمی استفاده کنید.

به جای شیر و لبنیات معمولی از انواع کم چرب آن استفاده کنید.

غذا
تغذیه
تغذیه3
غذا2

 

مواد پروتئینی:کودکان در سنین 7تا11سالگی به مواد پروتئینی نیاز دارند که شامل پروتئین های حیوانی(گوشت ,تخم مرغ,شیرولبنیات) وپروتئین های گیاهی(غلات,حبوبات,آجیل ها,سبزی های برگ دارسبز)هردو باشد.به طوری که در مجموع حدود 15 درصدکالری مورد نیاز بدن کودک از مواد پروتئینی تامین شود.

میوه ها وسبزی ها:در این سنین باید میوه ها و سبزی هادر غذای کودکان گنجانده شود.از این طریق کودک هم به ویتامین های موجود در سبزیجات و میوه جات دسترسی پیدامی کند.و هم به علت وجود فیبر در آنها دچار یبوست نمی شوند.

کلسیم:درسنین 7تا11 سالگی ,کودکان جهش رشدی دارند,بنابراین باید مقدار کافی کلسیم در رژیم غذایی آنها وجود داشته باشد.منبع اصلی کلسیم ,شیر و لبنیات است .که باید در رژیم غذایی کودک گنجانده شود.تا نیاز بدن ,مخصوصا”کلسیم مورد نیاز استخوانها تامین گردد. در این سالها خوردن غذای میان وعده ای بسیار مهم است,زیرا مصرف تنها سه نوبت غذا(صبح وظهر وشب)برای کودک در حال رشد وفعالیت جسمی و مغزی است,کافی نیست و همان طور که ذکر شدبدن او نیاز به همه مواد غذایی,مخصوصا”گلوکز در تمام شبانه روز دارد که باید در جریان خون کودک وجود داشته باشد.بنابراین غذای میان وعده ای سالم و کافی باید در اختیار کودکان دبستانی قرارداده شود